woensdag 7 januari 2015

8 dingen die ik geloof

Geloof is een belangrijk iets. Ik denk dat je zonder geloof in bepaalde dingen eigenlijk nergens staat in het leven. Je moet in bepaalde dingen geloven. Of dat nu in een bepaalde god of geloven in iemand anders of jezelf is. Geloven is wel heel erg belangrijk. Hier zijn 8 dingen die ik geloof...


Ik geloof dat ieder mens een positieve kant heeft.
Ik kan er helemaal niet goed tegen als ik tussen een groepje mensen sta, terwijl de anderen klagen over iemand en iemands negatieve kenmerken noemen. We kijken als mensen veel te veel naar iemands negatieve eigenschappen. Als iemand een bepaalde beperking heeft wordt er eerst vaak gekeken naar de nadelen die dat oplevert, terwijl samenwerken met iemand met een beperking juist zoveel nieuwe inzichten kan geven. Ieder mens doet dingen goed en heeft goede karaktereigenschappen. Het is alleen een kunst om die te leren kennen. Je moet er open voor staan en interesse tonen, want als je dat niet doet laat iemand zijn positieve eigenschappen waarschijnlijk niet eens zien.

Ik geloof dat alles wat je doet invloed heeft op de toekomst.
10 minuten eerder of later aanfietsen kan er zomaar voor zorgen dat jij die ene persoon wel of niet tegenkomt. De kleinste beslissingen op dit moment kunnen de grootste veranderingen in je leven betekenen. Daarom ben ik het er ook absoluut niet mee eens dat het leven ‘saai’ is. Juist die dagelijkse dingen bepalen het grootste deel van je leven. Iedere kleine keuze die je maakt is een onderdeel van je leven en heeft een enorme invloed. Helaas realiseren veel mensen zich dit niet en hebben ze het gevoel dat het leven één grote sleur is.
Ik geloof in de kracht van muziek.
Ik denk dat muziek een wondermiddel is. Met muziek kun je onwijs mooie dingen creëren. Je kunt leren voelen, en muziek kan je stemming verbeteren. Muziek verbindt mensen. Mijn moeder deed het vroeger al: Met dementen die amper praatten zong ze, en sommigen begonnen daardoor zelfs weer een beetje te praten. Ik heb zelf wel eens muziek gemaakt voor gehandicapten en het is heel speciaal om te zien hoe enthousiast die mensen van muziek worden. En ook kinderen leren door middel van muziek makkelijker praten.


Ik geloof in de kracht van lachen.
Als ik me rot voel en iemand anders lacht naar mij, dan voel ik me meteen een stuk beter. Ook zelf lachen kan me op deze momenten opfleuren. Echte lachbuien zijn ook momenten die voor altijd bij je blijven. De momenten dat ik de slappe lach op de fiets had blijven altijd hangen. Mijn vriendin hoeft maar 2 woorden te zeggen, en ik schiet meteen weer in de lach. Alleen al door de herinnering.

Ik geloof dat je krijgt wat je geeft.
En dat kan betrekking hebben op van alles. Het belangrijkste om te krijgen en geven is liefde, denk ik. Dat geven en krijgen in balans is, is ook een heel belangrijk. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat jij enorm veel geeft en daar niets voor terugkrijgt. Grenzen aangeven is ook belangrijk! Maar over het algemeen krijg je terug wat je geeft, en zo ontvangt iedereen een beetje liefde in deze wereld.


Ik geloof dat elke dag een nieuw begin is.
Iedere dag is een nieuwe dag om opnieuw je dromen waar te maken. Een dag om opnieuw te beginnen. Daarvoor hoef je niet te wachten tot een nieuwe mijlpaal (denk aan: verjaardagen, schooljaren, jaren etc.)maar dat kan nu meteen! Uitstellen gaat je niet verder helpen!







Ik geloof dat boeken helpen.
Boeken helpen voor een boel dingen. Als je leest ben je tijdelijk even in het leven van iemand anders. Je bent even niet bezig met alle problemen in je eigen leven en alle dingen die er door je hoofd gaan. Dat helpt om te ontspannen. Wel is het dan belangrijk dat je je niet druk gaat maken om de problemen van een persoon in je boek (Daar ben ik heeeeel goed in). Daarnaast kun je van boeken ook nog een boel leren. Op sociaal vlak, maar ook bevatten boeken vaak veel informatie waar je wat aan hebt.




Ik geloof dat mensen kunnen veranderen.
Als iemand de fout in gaat, wil dat niet zeggen dat dat voor altijd zo moet blijven. Ik denk echt dat mensen door bepaalde ervaringen een nieuw inzicht kunnen krijgen en heel anders in het leven kunnen gaan staan. Als iets niet goed gaat is daar meestal ook een oorzaak voor en meestal zijn oorzaken goed aan te pakken.

Waar geloof jij in?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankjewel voor je reactie ♥